Public service = personlig service

Det började med en tweet och slutade med ett radioprogram. Det här snacket hade jag förra veckan med P2.

tweet2

Och igår fixade P2 biffen! Ett hel timme bara för mig och mitt problem att introducera klassisk musik för högstadieungdomar. Det är nämligen inte så lätt. Filmmusik har vi jobbat en del med som en inkörsport till att kanske börja lyssna på mer klassisk musik. Jag fick massor av tips från P2 lyssnare! Ett av dem var just filmmusik – Hans Zimmers tema till The Rock, tydligen favorit både hos mig och Gustav som tipsade.

Andra bra tips var Philip Glass Low Symphony som bygger på David Bowies albom Low och Brian Eno! Riktigt coolt om man först lyssnar på Low och kan höra parallellerna. Kanske lite för svårt för mina elever men det kan säkert vara en hit på gymnasiet. Lindsey Stirling måste man verkligen se för att uppskatta konstnären/dansaren/musikern, därför får hon ett klipp här.

Jag fick också The bittersweet symphony med The Verve, något som Erika tyckte var klassiskt, något som jag aldrig har tänkt på, för mig är det ren pop.

Det var mycket det här som var så kul med att P2 tog mig på orden och skapade temat ”gränslandet klassiskt/pop”. Det är tydligen väldigt provocerande för vissa som under programmet hörde av sig och tyckte att det här är väl inte klassiskt! Vad som är mer intressant är väl frågan: Varför känner vi att vi måste stoppa in musik i olika fack? Ett bra exempel på musik som är svårt att stoppa in i ett fack var Stefans förslag. Jonathan Johanssons version av Johan Eckeborns stycke Sjuhundra stråkar. Otroligt speciellt.  Det här känner jag att jag vill skapa en uppgift kring. Kanske med utgångspunkt i de låttips jag fick igår, för de var alla väldigt olika men hade en gemensam nämnare, de flörtar med och utmanar den klassiska musiken. Så här ser min uppgift ut så här långt.

Eleverna får med sig en spellista hem att lyssna på i lugn och ro. Gärna med instruktioner till att det ska vara lugnt när de lyssnar och att de gärna är ensamma. De ska verkligen försöka lyssna till musiken och sedan välja ut det stycke som ger dem den starkast känslomässiga upplevelsen. Alltså inte det stycke de tyckte var bäst. Uppgiften är sedan att beskriva känslan de fick och utifrån det kan man sedan ha en diskussion tillsammans.

Lyssna på hela programmet här.

Tack Pernilla Eskilsdotter och Klassisk morgon i P2 för hjälpen!

1 thought on “Public service = personlig service

  1. Ping: Klassisk morgon | Daniel Frisk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s